Sidor

söndag 8 mars 2009

Erdener Treppchen Riesling Auslese 1994. Ett år senare..


Det är gott med Riesling, men frågan är om det är gott med mogen Riesling? När det ges tillfälle att testa Erdener Treppchen Riesling Auslese 1994 (nr 96992, 109 kr), en 15 årig för den rimliga summan 109 kr måste jag passa på. Detta trots en förlängd barnledighet vilket innebär mindre veckopeng för pappas vininköp, skratt.

Men först och främst, jag och min fru har varit gift ett år idag. Detta firas med vår första barnledighet och en flaska bubbel. Barnledigheten kändes först skrämmande men skön, vilket övergick till längtan och mer längtan ju längre kvällen fortflöt. Vi överlevde dock och det gick så pass bra att det skulle nog gå att göra om det igen i framtiden. Bubblet var läskande och ändamålsenligt, extra trevligt att det var en present. Smaken var först lite brödigt besk men det försvann efter första klunken, var sedan läskande lättdrucket. (Freixnet Cordon Negro Brut, nr 7738, 69 kr). Måste tillägga att det är helt ljuvligt att ha hittat sin livskamprat och själsfrände i samma person. Puss på dig min underbara fru hoppas att vi lika många år tillsammans som vi planerar.
Så tillbaka till det mogna.. Det mogna luktar bensin, eller rättare sagt stinker bensin. Jag hade en otrevlig känsla när jag korkade upp. När jag hade kommit halvägs såg jag att korken var svart och smulig i toppen men ju längre jag drog desto friskare blev den. Så det var med viss bävan jag försökte lufta bort bensinen. Det gick och under fanns de dofter jag har börjat förknippa med en Riesling, blommigheten och de tropiska frukterna blandat med honung och en dos friskhet. Smaken var inte sämre, söt, honung med inslag av persika och en eftersmak av grapefrukt. I jämförelse med de yngre Rieslings som jag har hunnit med fanns det mer av allt med mindre friskhet i frukten. I allt en väldigt trevlig bekantskap som gör att jag är kluven till vad jag gillar mest, ny eller gammal. Egentligen kanske jag inte behöver välja, jag konstaterar helt enkelt att det beror på sällskap och tillfälle.
Tills nästa gång, varför fira något en dag som som man kan fira varje dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar