Sidor

tisdag 28 april 2009

Sjuk och allmänt håglös, men lite vinsurfande orkar han med..

Har blivit lämnd åt mitt öde av mina livskamrater. De (frun och dottern) är med mammagruppen på annan destination vilket kanske är tur, för nu är det synd om mig. Har ingen ork att göra något fysiskt så det blir ryggläge med datorn i hösta hugg. Vad göra? Svaret blir vinsurfande, lite film och mer vinsurfande. Jag har några destinationer som jag besöker på daglig basis. Först ut en samlingsida för svenska vinbloggar, ja alltså en del av dem :). Sedan letar jag hela tiden efter vinsidor och bloggar som är mindre officiella och kända. De officiella vinsidorna brukar jag besöka mindre frekvent, en säker uppdatering sker antingen innan helgen, precis efter eller vid de obligatoriska nyhetssläppen. Det verkar faktiskt som att vinsverige kretsar kring helger och nyhetssläpp. Vilka sidor? Vinvin, DN, DI, BKwine, Aftonbladet, Tasteline och Artberg om vin för att nämna några. Alla är väldigt populistisk och med handen på hjärtat blir besöken mer och mer sällan, det känns som att illusionen om den egna viljan tar över mer och mer. Vad verkar vara intressant? vilka druvor tycker jag om? Är det ett "bra" år? Är det en intressant producent? Detta är några av frågorna som sätter igång när jag ska välja ett nytt vin.

Just nu är siktet inställt på:

Château Mont-Redon Lirac (nr 74814, 128 kr), alltså inte deras mer kända Ch9dp, utan en artikel som ligger i beställningssortimentet.

I skrivande stund skulle jag in på SB:s hemsida och kolla upp ett vin som jag har köpt men inte smakat, nämligen Rocca Guicciarda Riserva 2004 (nr 2723, 79 kr 375 ml) ett väldigt intressant vin i halvflaskformat.

Vad som sedan hände var att jag sökte på alla halvflaskor varav det dök upp några med röd prislapp. Vinerna Cacadu Ridge Bin 4 Cabernet Sauvignon Petit Verdot (nr 2010, nu 30 kr 375 ml), Castillo de Molina Cabernet Sauvignon Reserva (nr 6546, nu 38 kr 375 ml) och Primicia Crianza (nr 22755, nu 44 kr 375 ml) blev således spontanbeställda till det lokala uthämtningsstället. Det fina i kråksången är att jag har varit på jakt etter "grillviner" för två, vi får se om något av dessa faller oss i smaken. Dessutom verkar de flesta finnas kvar i helflaska om det är något som sticker ut lite extra.

Tills nästa gång. Uttråkad, vinsurfande småbarnspappa med begränsad ekonomi = Halvflaskor på rea...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar