Sidor

torsdag 16 april 2009

Villa Puccini 2003. Halv flaska bidrar till hel middag..


Under gårdagens spontankoll på SB leddes tankarna till en annans spontaninköp av samma vin. Det finns väldigt få vin på den passande myskvällsstorleken på SB men nu tog jag tillfället i akt att prova ett, Villa Puccini 2003 (nr 32417, 47 kr). V P hyllas av DI:s Anders Röttorp som en av veckans bästa viner, då på helflaska i årsmodell 2004 ska tilläggas. Trots dessa lovord var det med viss skeptis jag tog den första sniffen, det skulle visa sig att min skeptis var lite obefogad. Min skeptis är grundad på två argument, dels har jag blivit uppmärksammad på att "billiga" viner drar det kortaste strået i den svenska vin och spritpolitiken vilket innebär att kostnaden inte är direkt kopplad mot kvaliten utan att vi helt enkelt betalar mer för billiga viner än dyrare och det andra är att jag har hittat mina smaktoppar i det lite dyrare segmentet. Sedan kan man prata om prisvärdhet men det är en annan femma. Det som möter min ganska okänsliga näsa är ek, härliga röda frukter (hallon kanske björnbär) med en aning överkokt sylt. Smaken tog vid med mer läskande frukt och lite, lite strävhet som försvann efter en tid i glaset. Om jag ska säga något negativt så var det lite tunt i mitten och hade en aning kort eftersmak. Men överlag var det överraskande bra. Ett gott, lättsamt och lättgillat vin. Inramningen med grillad kyckling och en hemmagjord mild sås på chili och curry spelade med likt ett hissmusiksvänligt stycke denna småtröttad, småorteligga, småbarnskväll.

Tills nästa gång, fler halvflaskor till folket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar