Sidor

lördag 10 april 2010

Campolieti Ripasso 2008. Äntligen..

Möjligen beror det på en dag helt utan nästäppa, en familj som har varit i det närmaste stadiet av harmoni man kan komma med tre olika viljor, ett tvåtimmars arbetspass i trädgården eller som så ofta en kombinaion av samtliga faktorer. För det var länge sedan ett vin träffade så rätt som denna halva Italienskt rödtjut. Jag mistänkte att det var något i görningen tidigare då jag fick en väldigt positiv, om än omvälvande Italiensk, känsla under de tre dagar som jag drack halflaskan Morellino di Scansano 2007. Bättre spenderade 13 kr per dag får man leta efter, men mer om detta i ett senare inlägg.

Tillbaka till Campolieti Ripasso 2008 (nr 6792, 49 kr, 375 ml). Det som öppnade upp med en något endimensionell doft av körsbär, torkad frukt toppat med lite lösningsmedel utvecklar sig med ökande temperatur och vidare luftning till något helt annat. Körsbären är kvar men har blivit mörkare, lite choklad, mocca och läder samsas i en mer integrerad inbjudande helhet. Samma sak med smaken, de smått syrliga körsbären har sjunkit in och blivit mer avrundade även om syrligheten absolut finns kvar. Smaken drar också åt det mörka hållet med smått kännbara tanniner och en lång eftersmak som både bjuder på körsbär men även en dragning åt dill med lite träkänsla.

Jag riktigt känner hur mina möra axlar sjunker längre och längre ner ju mer jag tänker på kvällens härliga avslut. Till kvällsvickningen som består av lufttorkad skinka och en gräddig vitmögelost tror jag att vinet träffar mer än rätt.

Tills nästa gång. Det har blivit mycket Italienskt nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar