Sidor

lördag 31 juli 2010

La Ferme Du Mont Côtes du Rhône Village " Le Ponnant" 2007. Efter sol kommer regn..

Källaren börjar ta form och kunna presentera både en och annan godbit, ett av mina återkommande dilemman som jag säkerligen delar med många där ute är hur jag ska kunna köpa, smaka och lagra utan att göra allt för stora hål i plånboken. Singelflaskor är med andra ord ett nödvändigt ont, eller gott beroende på hur man ser på saken. En väg att vandra är över andra sidan sundet, sätt ihop en salig blandning och prova dig fram, finns både en och annan som faktiskt sätter ihop provpaket åt dig och dessutom till en mindre peng än om du skulle blanda själv. Trevligt, enkelt och förhoppningsvis gott. I ett egenkomponerat provpaket kom kvällens gäst.

Oj! La Ferme Du Mont Côtes du Rhône Village 2007s 60% Grenache och 40 % Syrah ger ifrån sig en stor fruktdriven doft med mörkröd nästan blå frukt, sviskon, björnbär, aningen jästa vinbär. Nästan lite likörvarning i all dess prakt. Missförstå mig inte nu, doften är stor men härligt god. Känns varken spretig eller burdus möjligen att det finns aningen örtighet och en ung bångstyrighet men helheten är övertygande. En av de mer kraftfulla CdR vinerna jag doftat på.


I munnen är vinet fylligt med gott om upppiggande syror som tillsammans med en förnimmelse av mineral ger en sval munnkänsla. Frukten drar åt det mörkare hållet och förstärker det personliga och stora intrycket. Avslutet är kryddigt med gott om uttorkande kännbara tanniner. Eftersmaken är läskande med lite jästa vinbär, blåbär samt en smaksam närvaro av faten. Lite för kort för att vara riktigt, riktigt bra men vad gör det när det är så lockande och lätt att ta en klunk till.

Om det inte skulle vara för den något korta eftersmaken och min hatkärlek till vinbärslikören så skulle detta kunna klättra över nittiostrecket, men nu stannar det på övertygande 89 pinnar. En helgjuten upplevelse som får mig att lite drömskt snegla på producentens Ch9dP.

Skam den som ger sig, två dagar öppnad i kylskåpet har gjort susen. Nu dag tre bjuder vinet upp till en i det närmaste total upplevelse, vinbärslikören är borta och frukten har blivit ett snäpp mörkare. Det finns en harmoni genom hela upplevelsen, inte finstämt utan mer storslaget. Eftersmaken är fortfarande lite i det anonymaste laget för att bli riktigt storslaget men oj vilket vin, väger man dessutom in priset blir detta en av mina bättre upplevelser i år. (90p)

Fascinerande att producenten är den förre friidrottaren Stéphane Vedeau  som 2003 körde igång vinmakandet på domänen. Att han lyckats bevisas i 2007 års upplaga där han förrutom att behaga mig även tillfredsställde den amerikanska advokaten som också delar ut 90 poäng till denna Côtes du Rhône Village och övertygande 96 till domänens Ch9dP. Båda går att få tag på hos Atomwine.

Tills nästa gång. Finns det en finns det flera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar