Sidor

onsdag 15 september 2010

Palmer & Co Millésime Brut 2002. Ny vecka, nya möjligheter..

Finns det något härligare än Måndag? Ja möjligen Tisdag eller Onsdag.. Äsch egentligen spelar dagarna mindre roll, det är vad vi gör dem till som räknas. Varför ska helgen ståta med alla lustfyllda attribut, vad är det i vårt leverne som har gjort att vi negligerar de fyra första dagarna i veckan och stenhårt suktar efter de resterande tre? Nu är jag på intet sätt unik, jag likväl som min nästa kastar mig in i helgens vidunderliga värld. Men inte lika handlöst som förr. Kan det bero på min hemmavarande situation där dagarnas namn har kommit att bli sekundär, där istället dagens kvalitet räknas som bra eller dålig huruvida kvällsömn och dagsform är bra eller dålig. Eller är det helt enkelt så att livets sköra tråd har gjort sig påmind och spinner mig längre och längre in i vad som upplevs som dödlighetens nystan? Nåväl lite flärd gör vi oss förtjänta av mer ofta än sällan.

Efter flertalet nitar på halvflaska var det dags för helflaska. Man "kan" ju faktiskt spara skumpa både en och två dagar i kylskåpet och på så sätt blir det njutning i pluralis. En av fåtal årgångsskumpor som finns tillgängliga på de flesta bolag är Palmer & Co Millésime Brut 2002 (nr 7867, 267 kr).

De 50% Pinot Noir, 45% Chardonnay och 5% Pinot Meunier ger först en fruktdriven doft med en antydan till mognad som ger associationer till färsk brie och lite nötter. Vidare kan vi dessutom känna sparris, krutrök, kokos, gula äpplen och stenfrukt. Inte speciellt stor men ändå fyllig och härligt sammansatt.


Inledningsvis attackerar bubblorna munnen men när de lugnar ner sig känns det förhållandevis fylligt, frisk syra med gula äpplen. Efterhand kommer allehanda rotfrukter upp och avslutet har inte ett uns av beskhet. Istället får jag associationer till apelsinsyra i avslutet, ett avslut som verkligen är åt det syrliga slaget. (88p)

Överlag en väldigt trevlig bekantskap. Möjligen att den är i syrligaste laget med lite för attackerade bubblor i dagsläget, lite mer mognad skulle inte skada. I det stora hela är jag mer än nöjd med kvällarnas upplevelser, till skillnad från halvflaskorna som har kommit i min väg bjuder detta på lovande framtidsutsikter samtidigt som det finns nog med attribut för att passa nu.

Tills nästa gång. En dag till sen är det helg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar