Sidor

torsdag 24 februari 2011

Åkesson Côtes du Rhône Villages Domaine de Pauline 2008. Då var vi där igen, både tummarna hålls för ett friskt jag..

Jag ligger i skyttevärnet, duckar för livsfarliga osynliga projektiler som skapar magsjuka, förkylning och andra helghotande sjukdomar. Mitt imunförsvar är nere på räkning och de 5-6 timmarna sömn som nu är mera regel än undantag hjälper inte direkt. Det är en egentidstörstande pappa som räknar ner tiden, målet? Helg i storstan med tillhörande trevligt sällskap och stadsutforskande. Tänk att något så trivialt kan vara så viktigt. Prebarntiden kunde man slänga sig iväg lite hur som, men nu. Tänk om, tänk om.

Min fru sa häromdagen att senast hon var på topp var 2007, men sa jag du klagade ju då också. Allt kan jämföras, men då är det inte mer än rättvist att du jämför något med dess likbördiga motståndare eller som i detta fall tetra mot tetra.

Jag fick ett pressutskick där Åkesson lanserade ett nytt prestigevin på det miljöriktiga och smidiga tetraformatet. En liter vin i kartong. När jag först läste lanseringen blev jag nyfiken, ett prestigevin tappat på tetra, tydligen släppte de en Ch9dP på tetra förra året och nu var det dags för en Côtes-du-Rhône Village. Samtidigt kan jag inte låta bli att höja på ögonbrynet en aning, prestigevin och tetra rimmar dåligt. Vad händer med lagringspotentialen, pappformatet och ökad volym för samma peng? Desto roligare att de vill att jag skulle ta en smaktitt på beställningsvinet Åkesson Côtes du Rhône Villages Domaine de Pauline 2008 (nr 71284, 99 kr, 1000ml)

Prestigevin?
Doften känns ursprungstypisk om än något nedtonad, rödbärigt, småsöta körsbär eller är det blandbärssaft. En stramare ton med något örtigt inslag. Inte speciellt inbjudande men ändå inte dålig.


Smaken är desto bättre, slank men ändå lite småfyllig med gott om röda bär. Syran lyfter upp helheten och tillsammans med avslutande örter bildas en trevlig om än något strömlinjeformad helhet. Eftersmaken är kort och hyfsat balanserad. (79-80p)

Två tetror på en vecka, personligt rekord,
Bara för att ha något att jämföra med så häller jag upp ett tidigare köpt matlagningsvin, Fair & Square Red 2009 (nr 6517, 63 kr, 1000ml). När jag provade detta tidigare kunde jag konstatera att någonstans mellan den turboladdade frukten, den kemiska disktrasetonen och avsaknanden av struktur och tanniner fanns en god avsikt med ett fairtrademärkt matlagningsvin. Nu hade det blivit riktigt trött och smakade dessutom kartong. (69p)

I jämförelse står Åkessons tetra som en klar segrare, men något prestigevin handlar det inte om. Jag kan möjligen rekommendera detta om man vill ha med ett rött vin på picknick, då krav på glas och passande tillbehör är sekundära. Dessutom tror jag att i en jämförelse med motsvarande 70 kronors "vanlig" flaska så står sig detta väl, säker kan jag inte vara då erfarenheterna är för ringa.

Frågan som väcks, kan man buteljera ett prestigevin på tetra? Om man bortser från den mentala spärren så undrar jag vad denna förpackningsmetod gör med vinet? Skulle varit intressant att prova Ch9dP:en, är det någon som har gjort det?

Billigt fick samma försändelse med posten.

Tills nästa gång. Hoppet är det sista som överger en torsdagstrött pappa...

1 kommentar:

  1. Trevligt - jag fick den också häromdagen och testade den i helgen - ett inlägg kommer snart :)

    Magnus Reuterdahl

    SvaraRadera