Sidor

fredag 4 maj 2012

Artisan Halbturn White 2009 och lite blandat småplock. Joråsåatt..

Trevligt upplägg, kassa glas
Jo jag vet, låt oss säga att detta är sista meningarna kring sommarens inträde eller ej. Men snöslask och en avföringstorm behöver ingen, vän eller fiende, vakna upp till. Sovmorgon, till 05.45, fick jag i all fall. Nu har jag släppt väder bollen och lirar med det som finns så länge jag kan. Tidigare i veckan var jag medbjuden till mors vinprovarsällskap på säsongsavslutning. Sammanfattningsvis var det go mat, hyfsade viner och kassa glas där lagring ännu en gång visade sin överlägsenhet. Penfolds Koonunga Hill Shiraz Cabernet 2006 var bra mycket mer homogent och murrigt än hyllvarma 2010 (nr 6253, 89 kr) . Fast det är klart, ok vin blir sällan stort även om det lagras så nå fler till källaren blir det inte för min del.

Gammal är äldst
Vad det däremot blir påfyllning av är Moscato, vars fruktdessertomfamnande kram är läskigt inbjudande. Igår matchat med jordgubbar och passionsfrukt i sockerlag. Fast det är klart, inte mycket slår solvarma dito och en skvätt på och i glaset. Passa er dock om ni hugger en Castiôn Moscato d'Asti (nr 7873, 85 kr) som står i de flesta hyllor, 2010:an kändes gammal så ta en 2011 om du måste. Själv tänker jag nog lägga vantarna på Prunottos (nr 97012, 99 kr) istället.

Jo, nu är de här.
Mycket Österrike nu men jag tycker att det lilla landet förmår att skapa personliga, mitt i min prick, spännande viner. Även de "billigare" jag testat har bjudit på mersmak, varför inte prova något en bit upp på kvalitetsstegen. Artisan Halbturn White 2009 (varuprov, finns för 259 kr hos handlavin) måste ände höra dit. Chardonnay 50%, Pinot Blanc 25 % och Pinot Gris 25% uppfostrat i ny fransk ek ala 225 och 500 liters kanske inte hör till mina vanliga vitvinspreferenser, desto mer spännande.

En fräsh tropiskt rund doft med ett fylligare djup, Riktigt tjusig och härligt balanserat i en ung men fullt spelbar uppenbarelse. Nog för att man märker av faten, ok en del vanilj, men det bidrar bara till tyngt, komplexitet och karaktär där helheten ändå får betecknas som förhållandevis lätt.

Munkänslan är fyllig men ändå trevligt pigg, lite år det småmöriga hållet men den fräsha frukten lirare på bra och väger upp helheten. Följsamt och fylligt utan att vara tungt eller tröttnade. Avslutet stramas upp en aning med en förnimelse av något som möjligen skulle kunna kallas bitterhet.

Eftersmaken är lång med rund mogen gul frukt, allt från den nordiska till mer tropiskt belägen, lite vanilj men framförallt smackade god. (90-91p)

Mums, vilken injudande skapelse. Bra annolunda mot vad jag brukar dricka men smörapåetttill vaniljkextillpersikopajen bra. Med ökad temp stramas strukturen upp och blir mer krävande, och då började jag ändå på 11-12 grader. Det som bidrar till hänförelsen är ännu en gång personlighet, balans, struktur och drickbarhet. Vad mer kan man önska egentligen?
Ved eller inte ved, det är frågan
Tills nästa gång. Kanske något sött i helgen?...

6 kommentarer:

  1. Ja, något sött i helgen! :-)

    SvaraRadera
  2. Intressant att även du varit i Koonunga Hill "träsket". Jag har kvar en 2003 och en 2005. Dags att ställa dessa mot årets tillgång. Jag tror det är 2010. Känns som ett sommarprojekt.
    Tack för råden om Moscato!

    J-C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, en liten varningens ord bara. Förvänta dig inte för mycket. Har märkt att en och annan hemmalagrad flaska bjudit upp bra mycket mer än vid inköp men det handlar fortfarande om "enkelt" vin.
      Med tanke på var "våra" preferenser vandrat iväg är det orättvist att göra en ren jämförelse, jämförelsen ska snarare vara just mellan årgångar och vad som händer i det specifika fallet.

      Med det sagt skulle jag gärna prova något av Penfolds en bit upp i kvalitetsstegen, känns som bra doningar rakt igenom.

      Gällande Moscaton var det Vietti 09 som jämförelsen var emot. Klart bättre vin på alla sätt, Prunotton har jag inte provat men tidigare besök har varit bra.

      Radera