Sidor

onsdag 25 juli 2012

Hantverksbryggeriet Baronen 2010. Dag 34..

Ömsom öl,
Ajdå, eller vad säger ni om 60 spänn för en 33:a och då är vi inte ens på krogen? Var på snabbvisit i hemkommunen, jo här på landet är vi fortfarande indelad i kommuner och inte tunnelbanestationer, och då slank det ner två små bulliga flaskor. Den ena tog jag på utseendet och den andra på priset. För i min småvrickade skalle ringer intresseklockorna när en liten 33:a kostar närmare 60 kronor på ett lantsystem.

ömsom vin,
Fast det är klart, Hantverksbryggeriet Baronen 2010 (nr 11666, 59,90 kr) är nästan ett vin. I alla fall till benämning och pris. Barely Wine är ett överjäst öl med alkoholstyka mellan 8,4 till 12 %, eftersom Hantverksbryggeriet jäser sitt i rumstemp med ett varierande recept blir årgångarna olika med varierande styrka. Hur de andra smakar har jag inte en aning om men 2010 års upplaga klockar in på stadiga 10%. Annars kan väl tilläggas att detta, med BW, är relativ okänd mark för en annan men lagrat två år är ju aldrig fel.


Doften är djup, smörkola, honung, vete, fruktkaka och lite rostade nötter och vanilj. God, balanserad och som sagt förnämligt djup med ett sötlockande yttre.


Munkänslan är krämig, fyllig och inledningsvis alldeles underbar. Inleder fruktigt, småsött med både fruktkaka och mer kanderade nötter. Avslutar med en hyfsat markerad beska som biter tag i roten på tungan och lämnar kvar beskadroppar.


Eftersmaken är lång, småbesk och fylligt smörig. 


ömsom vatten
Ja vete katten alltså, med extremt lite munskölj passerar detta som riktigt njutbart men låter jag vätskan vara kvar aningen för länge passeras min beskhetströskel med råge, och då är jag ändå mer tolerant än de flesta. Med det sagt, är det klart ett av de mer komplexa, sammansatta och dyraste "öl" jag smakat. Meen vänta nu, till skillnad från lätt lager vinner detta massor på att sakteliga gå mot rumstemp. Nu är beskan absolut hanterbar och alla andra attribut fylligare. Den lilla rackaren räcker hela kvällen, är extra njutbar med lite snacks, fast det är fortfarande en rejäl dos acquired taste i denna lilla bulliga flaska.


Tills nästa gång. Ni har väl inte missat mitt lilla fotoprojekt?...

6 kommentarer:

  1. Barley Wine är ju annars perfekt till en snällare grönmögelost typ Fourme d'Ambert :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fredrik, visste väl att jag kunde lita på dig. Blir nog till att ta med någon till hem när jag åker har vägarna förbi hemtrakterna igen. Ost har jag i kylskåpet, alltid ;)

      Radera
  2. Haha, do it! Nynäshamns Ångbryggeri variant tycker jag är trevlig, i en smidig 25 cl flaska dessutom! Ser nu att den inte går att få tag på..

    SvaraRadera
  3. Barley Wine när högsommarvärmen äntligen kommit?? Eller är det bara här i Skåne det är hett? BW är annars perfekt att smutta på som vintervärmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är lite sämre av den varan här uppe, även om sommaren till igår. Kan tänka mig att de mustigare tonerna funkar fint framför brasan, även om den här sommaren har skördat både ett och annat mustigt "offer" för att hålla värmen :)

      Fast i det här fallet tog nyfikenheten över mitt bättre vetande, ännu en gång alltså ;)

      Radera