Sidor

lördag 8 september 2012

Krutzler Blaufränkisch Reserve 2009. Orkesoptimist, jag?!

Livets pussel
Hade egentligen lovat mig själv att inte blogga på ett tag, ekvationen jobb, barn, hushåll, mat-, dryckesspridande och allmänt fotande rann över vid åtagandet av ytterliggare fotojobb. Något får stryka på foten och det mest naturliga är att ta bort det ideella spridandet av mat-dryck-bild oavsett hur roligt det är. Men skam den som ger sig så lätt, fick en liten lucka och vad gör man inte för att sprida det goda ordet.

För alltså vad är det med de här Österrikarna? skidor kan de åka, ialla fall sist jag hade tv, trevligt folk är de, i alla fall de som jag har haft kontakt med och vin kan de göra. Ta till exempel Krutzler Blaufränkisch Reserve 2009 (köpt hos handlavin.se för 219 kr), ett skönt småblommigt doftande vin med ryggrad, struktur och gott om mörk frukt. Backat med en återhållen men ändå närvarande ekkant. Munkänslan sitter som ett skruvstäd först, syror och småbesk mörkfrukt som drar åt tungskruvarna. Ge det dock lite tid och intrycket lättar, lämnar en välgjord, gedigen, småegen skapelse som dock fortfarande är bra utmanande. Men släng in lite schyst Sweizisk Gruyere reserve, en torkad spansk korv och voilà. Du har fått bästa europeiska sammanhållning. (87-88p)

Och nej, jag vet inte om jag kommer köpa Krutzler Blaufränkisch Reserve 2009 igen, aningen för eget och utmanande i dagsläget samtidigt som det inte når de riktiga smaktopparna i min gom. Å andra sidan är det en spännande bekantskap, lova mig dock en sak om ni dricker den i närtid, låt den få sällskap i gommen. Annars gör ni både er och vinet en otjänst.

Tills nästa gång. Nu kanske det dröjer, men jag lovar inget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar