Sidor

torsdag 24 januari 2013

Vardagsvin(nare) under hundringen.

Hur mycket får man egentligen för 100kr?
Jag förväntar mig inga stordåd, men gångbart, adekvat och en och annan överraskning. Utbudet av viner under hundralappen, här och i resten av Europa, är den klart dominerande sorten. Tyvärr, eller kanske självklart säger någon, har jag tappat greppet på vad som funkar att sippa på i detta segment.

Ner med gom och snok i myllan, här ska sniffas vardagstjut. Jag gör en omstart och går ut stenhårt med vad jag anser är världens bästa vin under hundringen, om ni är nyfikna kan ni följa mina utforskningar på fejjan, annars kan man alltid hålla utkik fågelvägen.

Världens bästa vin under 100 kr?!
Tills nästa gång. Vilket/vilka vin dricker ni under hundringen?...

22 kommentarer:

  1. Jag borde fylla på. Verkligen fantastiskt vin för pengarna. Om det inte vore för att det är så förjävligt kallt så vinet förmodligen slår knut på sig själv innan det kommit till min dörr..

    Facebook och Twitter är för tonåringar utan framtid. Lägg ner :)

    P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, det var länge sedan nu P, det är nog den sista delen av bångstyrig tonåring som biter sig kvar, vi får se hur länge den överlever ;).

      Och jo, påfyllning absolut, kyla, inte lika roligt..

      Ha de gott..

      Radera
    2. Inte för mig. Jag är är så fort du postar. Förmodligen först av alla :) Men jag sysslar inte med elektroniska fåglar och ansiktsböcker så jag bara hoppas du håller kvar flödet här.

      P.

      Radera
    3. Roligt att höra, riktigt roligt. Med största sannolikhet ramlar det in något här också för ansiktslösa landkrabbor ;)

      Radera
  2. Differencen er idag mellem industrivine og landbrugsvine. Industrien kan sagtens levere en habil og drikkelig vin for mindre end 100,- kr. Tingene blivere lidt mere komplicerede når vi taler om landbrugsvine ( vine med en præcis identitet, som kan refereres til en bestemt vinmark/gård). Den sydeuropæiske vinbrug har svært med at levere vine med en personlig profil
    for mindre end 4,5- 5,-euro. Naturligvis findes gode landbrugsvine til 2,90-3,50 euro, men de er oftest en nødvendig "biprodukt" af toppen af produktionen, efter en kendt "pyramide effekt".

    Hvis vi tager 4,50 euro som udgangspunkt har vi (*) en kostpris på 33,62
    dkk. Importomkostningerne er 13,- kr ( fragt vinafgift emballegeafgift)
    det giver 46,62. Med en avance på 50% lander vi på 69,93 hvilket plus moms giver 87,41, Typisk 90,- dkk.

    Som man kan se er grænsen til de 100,- dkk ikke langt væk og slutsatsen er at der KAN findes gode vine under "en hundring" men at man skal først spørge sig selv hvilken type vin man vil købe for de penge og hvilke oplevelser forventer man at få. For konsumvine og fødevarevine er 100,- kr og mindre OK. For oplevelsesgivende vine af sund landbrugsidentitet, kan være god men grænsen er foruroligende nær.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för utförligt svar Carlo, du påpekar precis den brist som det svenska systemet har. Om man letar genuina viner i en relativt liten produktion med tillhörighet och känsla för hantverket kan man inte leta på de svenska hyllorna, kravet på kvantitet från SBs håll tar helt enkelt död på ekvationen innan man ens börjar räkna. Inte sagt att det finns vin som görs i större mängd som är bra, drickbart eller rent av gott, beror som du säger på vad man väger in i sina egna preferenser.

      Mitt sökande är både lokalt och internationellt, jag tar gärna med mig en flaska från hyllan, även om det händer mer och mer sällan, lika gärna letar jag med ljus och lykta i de mest suspekta vrår runt om i världen, till och med i Danmark ;).

      Jag tror som du att man KAN hitta goda viner under 100 kr, men är det värt jakten? Absolut :)

      Radera
  3. Mitt favoritvin för under hundringen måste ändå bli sauvignon blancfanfaren Les Fumées Blanches. Detta måste ändå vara vinvärldens motsvarighet till Coca-Cola! Målgruppsanpassat, designat, massproducerat. Men samtidigt ett vin som inte tar sig självt på så stort allvar. Ja, vi vet att det görs miljontals liter av det här vinet och vi vet att det är brandat. Men det är så somrigt! En sniff och du är bland det nyklippta gräset!

    Sedan finns det ju massor av gott som kostar under hundringen och som är allt annat än det som Les Fumées Blanches står för. Enskilda bönder, enskilda kooperativ, passionerade vinmakare. Dessa viner vill jag prova! Men det innebär också ett mer intensivt sökande. Och det är ju inte en helt otrevlig syssla :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Word!, ska nog ta o testa mig en flaska somrigt LFB när sommarkänslorna blir för svåra att motstå ;)

      Radera
  4. Så här från höften. Vitt: Anselmi San Vincenzo och rött: Copertino Rosso. /Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. San Vincento har jag inte testat? Copertino Rosso är grym, tack för påminnelsen.

      Radera
    2. San Vincenzo är Anselmis instegsvin. 70% Garganega och 30% Chardonnay + Sauvignon Blanc. Finns i beställningssortimentet. Anselmis Passito "I Capitelli" har du ju provat.
      /Tomas

      Radera
    3. Ja just, den lilla rackaren gick inte av för hackor. Blir nog till att prova SV, finns det några likheter med Roagnas Bianco?

      Radera
    4. Det tycker jag inte, Langhe Bianco är en allt för udda fågel. När vi drack 2006 och 2009 av den bredvid varandra i somras så verkade den inte bara vinna på lagring utan också kräva det.
      San Vincento är ett friskare och fruktigare vin. /Tomas

      Radera
  5. För mig gäller Terre di Matraia från Fattoria Colleverde,Colline Lucchesi.
    Ett riktigt matvin som gifter sig utmärkt med en Spaghetti Carbonara. Vingården är biodynamisk och ligger utanför Lucca. Påminner en del om en Chianti för 85:- som fanns på SB häromåret, som det blev mycket köpt av och snackat om. Jag har glömt namnet. Vinet säljs i 6-pack av Xwine.se
    Ska jag ta något från systembolagshyllan under 100 blir det Antè Barbera d'Asti för 89:-

    SvaraRadera
  6. Gratena var det som jag for efter. Finns i beställningssortimentet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den har jag också bunkrat av tidigare, ska komma in OS i Mars tror jag. Den andra lät också intressant.

      Radera
  7. Torbato Brut som finns på BS. För 98 kr/fl. Perfekt till "allt", utom möjligtvis rött kött. Aperitif, mingel, till fisk, till skaldjur, till risotto, till pasta.
    Värt att prova!

    SvaraRadera
  8. Bästa vita på hyllan på SB är Domaene Gobelsburg Grüner Veltliner (nr 2775) 97:- eller Mount Pleasant Elizabeth Semillon (nr 97064) 99:-

    Bästa röda Mas Petit Garnatxa Cabernet (nr 71180) 79:-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för tips, är det en tillfällighet att samtliga är viner är från samma importör eller är det månne importören som tipsar ;)

      Radera
    2. Det var bara en tillfällighet. Xavier Côtes du Rhône (nr 2059) 99:- tyckte jag var grym också.

      Radera
    3. Xavier CdR gillar jag också, ska bli spännande att testa Xavier Grenache Vielles Vignes 2010 som kommer i Mars.

      Radera