Sidor

söndag 10 mars 2013

Hasselnötter extraordinär. Två morgonpigga battingar..

Rostade hasselnötter
IGP - Papa dei Boschi
Jag tycker synd om er, ja alla ni som inte smakat alltså. Eller så är det mig det är synd om, som har smakat världens godaste hasselnötter. För hur ska jag nu bete mig när de väl är slut? Fast å andra sidan kan jag ringa min langare och tjata, så kanske han skickar upp en påse eller fem. Så jo, det är er det är synd om.

Har väl aldrig varit med om så krämiga, lena och smakrika hasselnötter utan ett spår av beska, beroendeframkallande är bara förnamnet.

Användningsområdena torde vara oändliga, förutom den uppenbara att stoppa en, gärna flera, direkt i munnen kan man med fördel skölja ner med några klunkar piemontesiskt vin, gärna nebbiolo. Toppa favorit glassen tillsammans med lite syndig kolasås eller om man är riktigt vild, göra en mustig Schwarzwaldtårta från grunden med dessa himmelska nötter, borde inte bli annat än succé. Å andra sidan kommer ni aldrig att få veta om ni inte bor i  Stockholmsområdet, ja eller Piemonte då förstås, för hur mycket jag än vill går det inte att få tag på dessa godbitar annorstädes. Åtminstone inte än.

Mannen vi alla ska tacka har såklart skrivit några beskrivande rader, låt tjatandet börja!

Äntligen ett användningsområde för
mina Orrefors On the Rocks
Tills nästa gång. Och en trött farsgubbe...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar