Sidor

söndag 9 juni 2013

Måndagsvänlig lasagne. Regn, vem behöver det egentligen?..

Vegetarisk lasagne
Köttfritt var det ja, måndag har inte infunnit sig hela veckan men däremot kan det det vara bra att förbereda söndagen innan. Jag formligen älskar maträtter som lagar sig själv, men den här lilla rackaren kräver en liten inledande insats, för att inte tala om att det går att alternera i oändlighet. Lergryta, eller annan gryta för den delen, är att föredra då jag alltid tycker att lasagne har en tendens att rinna över i vanliga formar. Varsego, bara att slev i sig.

Detta hade jag i:
Krossade tomater
Tomatpure
Socker
Soja, ljus
Lök, röd, gul och vit
Zuccini
Morötter
Hackad spenat
Arrabiatasås
Olivolja och smör
Bechamelsås (1 dl mjöl, 1 liter mjölk, stark ost)
Lasagneplattor

Så här gjorde jag:
Enkla ingredienser så det förslår, skulle säga att "hemligheten" ligger i att använda bra ingredienser, steka tomatpure och socker innan tomatkross åker i, steka grönsakerna innan i mkt smör och koka ner såsen så att den blir riktigt mustig och simmig. För att göra den extra barnvänlig mixade jag tomatsåsen innan den hackade spenaten fick gå med en kort stund.

Aningen för god
Tills nästa gång. Är det någon mer som smygsnickrar?...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar