Sidor

söndag 25 augusti 2013

Artisan Halbturn red 2008. Paarty!

Artisan Halbturn red 2008
Zalto Bordeaux
Det hela började egentligen på ett helt annat sätt, något i stil med:
Hjälp! från tonåring till övergångsålder på ett år. Flaskvariation i all ära men inte var det väl så här jag mindes vinet från förra året? Missförstå mig rätt, det handlar verkligen inte om någon dissning, snarast tvärt om, mycket av det som charmade mig för ett år sedan finns kvar. En vidöppen sval men mörkbärig doft, ett uttryck som inte har någon speciell tillhörighet men samtidigt är så egen att det blir speciellt. Kanske en aning mycket ek i smaken och kanske lite slappt men fortfarande ett ytterst välkomponerat vin i en mjuk stil som passar många. Så, se det snarast som en uppmaning att våga prova något nytt, varför inte ett Österrikiskt vin? Fast det är klart, om du har någon Artisan Halbturn red 2008:a (finns hos handlavin.se för 259 kr) kvar kan det vara läge att dricka upp.

Och sedan: Fortfarande samma mörka och lockande bärighet i doften men smaken har vuxit på sig, de något påklistrade känningarna från eken är som bortblåst, kostymen har stramats till och lite höstlöv och jordhög tillkommit istället. Helheten är följsam, insmickrande men med svalka och komplexare personlighet. Avslutet gör sig nu påmind istället för att ta ett steg tillbaka och utvecklingen är precis så bra som jag hade hoppats på. Det enda! som krävdes var att flaskan stod öppen i ett dygn, så vi som har några 08:or kvar behöver inte skynda till korkskruven, åtminstone jag ska nog försöka lura ut någon till mognadston ur mina.

Nu när jag får en känsla för hur det utvecklas känns det extra roligt att jag stoppat på mig några magnumflaskor av både 2010 och 2011. En rolig detalj med vin och vinmakare, de magnumflaskor som görs får man förbeställa och magnumflaskorna är dessutom billigare än två enkelflaskor. Det kallar jag kundservice.

Tills nästa gång. 13 femåringar, kan gå hur som helst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar