Sidor

måndag 9 september 2013

Villa Antinori 2009. Påtal om trollen..

Villa Antinori 2009
Zalto Bourdeaux
Nog känns namnet igen? Villa Antinori är så italienska klingande att det redan känns som att jag vet vad vinet ska smaka i förväg. Inget ont i det, ibland kan det vara skönt med en bekväm färd från hylla till glas. Eller spelar hjärnan mig ett spratt, finns i flertal av landets hyllor, stor firma med flera egendomar i Toskana, den här i Chianti, påkostat, korrekt, proffsigt och en första årgång som såg dagens ljus 1928. Lika bra att korka upp 2009:an (nr 2300, 139 kr) och se var mina förutfattade meningar tar mig.

Urtypiskt modern, färsk, generös, välkammad toskanare, gott om mörka körsbär, lite chokladtopping, däck och färskare trä. Bra med gas i doften och med ett avvägt tryck på pedalen kör det varken i diket eller för fort. Samma sak i munnen, bra syra, saftigt med härligt grundtryck i frukten. Passerar någonstans mellan slankt och medelfylligt, trots det generöst med ett uppstramande slut, färskare trä och en torr ganska lång eftersmak. Allt sitter där det ska, inget att klanka ner på men inget att ropa hurra för heller. Känns på det hela taget aningen bekvämt, lite tillrättalagt, men vadå, ibland vill man bara åka med, utan vägbulor eller allt för mycket vind i håret.

Å på fredag åker jag till Italien, ska bli så innerligt skönt, härligt, spännande, slappt, varmt och tusen andra saker som inte ryms inom några få teckens beskrivande. Jag har, vid en närmare koll på passet som såklart behövde förnyas, inte varit utomsocknes sedan vår äldsta föddes. Fem långa år och vart tar näsan mig denna gång, Italien baby!!!

Tills nästa gång. Där trollet är ITALIEN!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar