Sidor

torsdag 17 oktober 2013

Palmer o Co Millésime 2008. Champagne i fokus..

Palmer o Co
Årgång 2008

Inspirerad av den smått vetenskapliga och småtokiga dedikation som vissa projekt och dess upphovsmakare uppbringar funderar jag på att starta ett eget. Champagne, med extra fokus på årgången 2008, kan det vara något, är det ens möjligt med en hyfsat begränsad budget? Allting beror väl på omfattning, dedikation och målmedvetenhet? Således, upp till bevis, dags att bege sig ut i skyttevärnet för en första dust. Varför kanske någon frågar sig? Champagne har pockat på uppmärksamhet ett tag nu, först funderingar kring huruvida det är alldeles för dyrt, sedan någon finfin flaska generöst hällt av rödtjuts Uffe, en återkommande knockout rosé, sedan en stilla tanke att det kanske inte alls är dyrt, sett i ett större napabordeauxbourgogne perspektiv. Dessutom lovas, vart jag nu har snappat upp det, en toppenårgång perfekt tajmat med min äldsta dotterns födelse.

Palmer o Co, borde vara lite småkändis i de svenska folkhemmen. Kooperativ som bildades 1947, idag ingår flera hundra odlare som tillsammans förfogar över 400 ha, ett högteknologiskt vineri och hel del lovord på senare år. Har själv testat flera årgångar, och varianter, med idel positiva erfarenheter, framförallt om man väger in pris och lyckas lägga undan någåt år. Inget stort men ytterst habilt. Palmer o Co Millésime 2008 (nr 7867, 269 kr) orde vara, om jag inte misstar mig, den billigaste årgångschampagne som man hyfsat lätt kan få tag på i vårt avlånga land. Även om jag inte tror att just denna kan ligga i 15+ år så kanske magnumvarianten kan det.

Så hur smakar det då? Jotack riktigt fräscht, tackar som frågar. Direkt från kylskåpet känns det som att någon kört in en fryst äppelbit i näsan, lite stickigt, ungt och lite återhållen krutrök. Sedan växer det på med lite bröd, färsk mild svamp, lite musselskal där på botten och pigg frukt. I munnen är det först en riktigt attack, syra griper riktigt tag, men moussen skyndar in och brer ut en mjuk matta som skydd, frukten är purfärsk, äpplen och citrus, sedan kommer syran igen och allt mynnar ut i en relativt lång lemonadsyrlig eftersmak. Där i bakgrund finns något djupare, en havsbris, elegant och riktigt läskande. Inte det mest komplexa men absolut inte dåligt, kan nog vara den elegantaste, syrligaste och bäst sammansatta unga Palmer o Co som jag smakat, säger inte mycket, men det avskräcker inte heller.

Larssons potatischips

Tjatat om det tidigare men det tåls att upprepas, riktiga potatischips kan vara det godaste, ja åtminstone det enklaste, tillbehör som finns till Champagne. Larssons potatischips, från gården i Stubbarp Skåne, är ett riktigt potatissmakande chips med en rejäl dos rapsoljan. Vet inte om det är inbillning men jag tycker nog att chipsen i påsen smakar olika, i vilket fall funkar de krispiga feta härligheterna bättre till än utan, det är något med syra och fetma som helt enkelt blir enastående.

Tills nästa gång. In success you deserve it and in defeat, you need it, jaja vi får väl se...

10 kommentarer:

  1. Det ska bli både spännande och ett nöje att följa ditt projekt. Tanken att välja ett år och ett område känns värd att kopiera. Får fundera vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stöd J-C, hoppas att jag orkar och har möjlighet att genomföra det hela på bästa sätt. Jag beställde faktiskt Bernard Hatté et Fils Special Club Grand Cru Brut 2004 på din rekommendation, ska bli spännande att testa.

      Hoppas du hittar på något spännande. /David

      Radera
  2. Supertrevligt projekt! Man behöver lite sådana ibland! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur, en projektfanatiker till en annan ;)

      Radera
  3. Hej David! Fantastiskt snygga bilder, som vanligt. Behöver man ett projekt för att dricka champagne? Mitt stående nyårslöfte är: Drick mer champagne! Det gäller att få in champagnen i vardagen, för då blir det guldkant direkt. Ett tips är att alltid ha några väl valda halvflaskor på lut, som kan avnjutas på kort varsel. Det finns alltid något bra att fira. Det kanske inte finns så många årgångschampagner från 2008 på halvflaska dock..... Jag följer med glädje detta projekt. Palmer är en gammal favorit som alltid levererar på bra nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, såklart har du rätt. Behövs egentligen inget skäl till att få in mer champagne, ändå verkar det vara svårt att nå dit. Ett uttalat fokusområde kanske kan råda bot på det.

      Halvflaskor låter toppen, några tips?

      Roligt att du följer och stort tack för beröm.

      Hade riktigt bra /David.

      Påtal om det, alldeles för länge sedan vi sågs, kanske dags att smutta något tillsammans snart, möjligen rent av Champagne? ;)

      Radera
  4. Hej David! Måste ha missat din post - trevligt att bli beskriven som "småtokig"...:-) Hoppas projektet går bra! Hur många 08:or har det blivit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joakim!
      Haha i all välmening, såklart! :)
      Tack, hittills har jag skrivit om 4 (fem om man räknar Jacuesson 736) och det ligger fler i källaren som väntar på sin tur. Har inte handlat så mycket från Europa, ännu, så jag har fått förlita mig till SB:s utbud. Vilket inte alltid är det bästa.

      Radera
    2. :-) Trevligt! Har alldeles för lite Champagne i källaren själv - kanske ett senare projekt...?:-)
      Men det här året ska jag ägna åt att dricka upp alla mina 64:or - its a tough job... :-)

      Radera
  5. Kanonfina bilder och underbar beskrivning av smaker.

    SvaraRadera