Sidor

lördag 9 augusti 2014

Passione Italiana..

Kul med en ny aktör som skickar från dörr till dörr, att de sedan siktar på italiensk mathantverk med inriktning på småskalighet gör att radarn pejlas in och låses. När jag fick en förfrågan att testa lite grejjor var kravet från min sida ekologiskt, sedan damp det ner ett paket, 2 viner, en grumlig olja, en "arg" tomatsås och en liten mindre burk apelsinmarmelad.

Det börjar bra, både marmeladen och tomatsåsen från Bottega 39 har en köttig och bra konsistens. Kan tänka mig att det faktiskt skulle smaka såhär om man lagade själv med solmogna bra produkter. Inga onödiga tillsatser, vad jag kan läsa ut i alla fall och dessutom en riktigt god smak. Tomatsåsen kommer inte riktigt upp i Agrinittis nivå, men det är knappast konstigt, finns ingen som gjort det ännu.

Maremmalta Micante Vermentino 2011 är dock ingen hitt i min gom, lite anonymt, småklumpigt med en viss smörighet samt en störande avslutande beska. Det finns något intressant i doften, en blandning mellan skumbanan och blomvatten, fast på ett bra sätt. Nej, här blir det definitivt pass på flera köp.

Jasci o Marchesani Montepulciano d'Abruzzo Rudhir 2008 har däremot en lekfull, bärig och potent doft. Lite godistoner, busigt men balanserat. I munnen åker det lite berg och dalbana, först upp med en nästinpå attackerande syra följt av en fullproppad bärkorg sedan ner i en ektunna och ganska markerade tanniner. Nej, det här var aningen för skruvat och obalanserat för min smak, även här blir det pass på framtida köp.

Olio Extra Vergine D'Oliva har en fräsh gräsig doft och en fylligare nötigare smak, den är mild och väldigt fyllig, kanske aningen intetsägande men helt ok.

Jaha ja, det var lite blandad kompott. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte är särskilt imponerad av mitt smakpaket från Passione Italiana, men vadå, det finns ju många andra produkter i deras sortiment. Har ni smakat något som funkar bra i er gom, tipsa gärna.

Tills nästa gång. Ahhh, måtte sommaren aldrig ta slut...

7 kommentarer:

  1. Hej David, fick tre viner när jag på fråga vad jag ville prova bad dom "överraska" mig... Har öppnat en 10 Chianti som var riktigt trevlig - http://barolista.blogspot.se/2014/08/vacation-wine-diary-day-27-chianti.html
    Har precis öppnat en Vermentino som inleder trevligt - jag kanske hade större tur...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag sa något liknande, tyvärr hade jag inte samma tur. Ska bli intressant att se vad du tyckte om dina när du provat alla. Förresten, Chiantin, något du köper igen?

      Radera
    2. Det beror på priset - fick inte med någon prislista och på hemsidan finns ingen. 10 Monterinaldi finns på bolagets hemsida men då är det Samplex AB som är importör (samma?) Kostar där 164 och då får den fyndstämpel med 5 flugor och 3 grässtrån av mig...:-) 08 Riserva finns också för 200 kr, ska nog beställa en sådan.

      Radera
    3. Haha, härligt! Fick inte heller med någon prislista men i mitt fall spelar det ingen roll. Får nog ta och testa Chiantin.

      Radera
  2. Trist med olja som gått ut! Men marmeladen och tomatsåsen kanske kan vara något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marmeladen var supergod, tänk, stekt surdegsbröd, salami och en fet skiva ost som får smälta ihop, toppa med marmeladen och... ;)

      Annars när det kommer till tomatsås så är det Roberto som gäller, svårt partisk, absolut, men klart bästa..

      Radera
    2. Tydligen var det jag och inte oljan som hade fel datum :)

      Radera