Sidor

torsdag 23 februari 2017

Abdyika First Selection Reserve 2014



Lurad, grundlurad. Förutom den lilla fadäsen, fick 2014 istället för beställda 2013, känner jag mig gärna lurad. Hade jag haft chansen skulle jag gärna lura flera. Så har du vägarna förbi kom och bli lurad. Men skynda dig, för den här flaskan kommer att ta slut fort. Lurad - den är slut.

Kombinera tillgängligheten i ett nya världen vin med syra och struktur från ett dito från gamla världen. Släng in en bas av überanvändarvänliga druvan cabernet sauvignon för ryggrad, bas och stabilitet,nkrydda det med väl avvägd fathantering och de för mig obekanta druvorna melnik och ruen som bidrar med blommor och allmän torrsträv busighet. Låt svenske superblandaren Torstenson stå vid rodret och du får Abdyika First Selection Reserve 2014.

Det här är inget annat än ett förbenat bra vin. Ett förbenat bra vin från Bulgarien! Jepp, du läste rätt, Bulgarien. Balans, frukt, syra, fathantering och tanninkänning är i absoluta toppklass. Kör in en köttvagn och du har en helkväll. Fast stopp i backarna, det här kommer att bli ännu bättre med lagring. Det finns något bångstyrigt och syrafriskt som något år i ryggläge borde få bukt med. Under kvällarna som jag har det i glaset pendlar det mellan flörtigt, balanserat, bångstyrigt, aningen slätstruket och tillbaka. Tänk vad kul det kan vara med vin!

Tills nästa gång. Sitter i skrivande stund med en gammal trotjänare, du får gärna gissa vilken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar